Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Nya upptäckter

Av Louise Backman - 23 maj 2014 07:24

Jag inser att saker och ting ändras hela tiden, och det är ju omväxlande iallafall. Allt är inte bara välkommet dock... det har nu ett par gånger dykt upp bulor där sadeln legat an (dom försvinner direkt efteråt, men ändå....), och han har dessutom fått en liten knuta. Det är första gången jag sett något sådant på honom, och sadeln har han ju haft sedan september... Men men, det är nya förhållanden, och han har kanske ändrats en del även över ryggen, och jag har tydligen inte riktigt hängt med i svängarna. Så nu ska jag dels kolla om det är dags att ändra något på sadeln, det kan jag iaf göra själv, och dels så har jag bokat in en sadelprovning nästa söndag. Tjejjen som kommer har egna PRE och är van vid deras behov, vilket jag tycker är en stor fördel. Dessutom visade det sig att vi är bekanta sedan länge... Hursom helst ska de bli väldigt intressant!!! Hon har några sadlar som hon trodde skulle kunna funka för våra behov. Vi får väl se, men jag hoppas att det ska finnas en chans att hitta en som passar oss båda. Ingen av oss är helt enkel dock, Camilo behöver en kort sadel med VID kanal, och jag behöver en sadel som passar min anatomi, med lågt PB och låånga ben...


En annan upptäckt är att jag igår bestämde mig för att jobba honom från marken, och testa longreining för första gången på länge. När vi var i ridhuset i förrgår började det bli dammigt och torrt i ena delen, det har ju varit underbart sommarväder, så det är ju inte annat att vänta. Men det var inte värre än att vi kunde hålla oss på den nedre delen där det var helt ok. Så igår när vi skulle vara där, var jag beredd på ett både varmt och torrt underlag. Men döm av min oerhört positiva förvåning... Möttes av ett nyvattnat och nyharvat ridhusunderlag, och så var det dessutom svalt därinne oxå!!! Hurra!!!! Snacka om lyxigt! Jag visste att vi skulle få vara ensamma, eftersom dom andra hästarna var klara, så det var bara vi som hade hela ridhuset alldeles för oss själva. Rena drömmen!


Camilo skötte sig så bra! Bröjade med ST, sedan blev det longering med fin galopp i båda varven. Efter sedvanlig löslongeringsavslutning med rullning, var det dags att sätta på de långa tyglarna. Han jobbade på fint, och jag blir återigen förvånad över hur bra LR sitter trots att det var ganska länge sedan vi jobbade med det senast. Det blev bara skritt, för tyvärr finns det ett smolk i glädjebägaren och det ligger hos mig... Jag har till slut varit hos doktorn med min onda fot, och det visade sig att jag har artros i tåleden på höger fot. Det går att operera men det innebär ju en tids begränsning i både ridning och promenader. Men iallafall, det tål att tänka på när det blir dags hur jag ska lägga upp hans vardag. Han behöver röra sig, helst varje dag, och då kommer jag att behöva lite hjälp. Det finns ett par alternativ, så jag får väl börja fila på någon tanke på hur det ska gå till den dagen det blir aktuellt.


Gissar att det kommer att ta ett tag dock, så tills dess ska vi fortsätta att upptäcka nya bra saker i vår nya vardag på Kullinge. Ikväll ska vi upptäcka en ny uterunda tillsammans med Utopia och Sören. Roligt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 me...

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards