Direktlänk till inlägg 25 maj 2014

Bea

Av Louise Backman - 25 maj 2014 23:05

Idag kom Bea! Och jag måste erkänna att jag var lite fundersam över att få höra hur han egentligen mår. Inte för att jag trodde att det var något illa, men han gick så bra när vi kom till Kullinge, och sen har det blivit aningen sämre igen... MEN, nu tror jag att jag förstår lite bättre hur/varför han blev så. Jag har ridit igång honom ordentligt sedan vi kom, och när vi red på utebanan i förra veckan, blev det lite för tungt för honom. Han gick så bra att jag blev lite "carried away"... Dagen efter så märkte jag att han var trött, så då tog jag det ganska lugnt, och sen fick han vila på lördagen när jag var borta.


Söndag blev det en lugn skrittur med Sören och Utopia, och sen på måndagen började jag rida lite mera upptempo igen, men med mycket skritt och gymnasik. Men, hans mage har varit dålig under lång lång (lång lång) tid, så han kommer att behöva rätt så lååång tid innan han blir normalt opåverkad av att få jobba lite hårdare. Hans muskler klarar inte att bryta ner mjölksyran så snabbt som en frisk häst, så om han blir rejält trött har musklerna mycket längre tids behov av återhämtning. Inte för att han inte ska gå alls, men han behöver lättare jobb längre tid isf.


Tänk om man visste hur allt hänger ihop, så att det gick att göra bara rätt från början, men hur det än är, är han så mycket bättre ändå trots allt. Han har fått mera muskler, och hans mankam är avsvullen och fin. Han reagerade tydligt på behandlingen, och nu har jag fått ännu mera kunskap om tillskott med mineraler mm. Dessutom ska jag testa att ge honom kollodialt silver. Dom andra i stallet kommer inte att behöva Bea förrän till hösten, men Camilo behöver träffa henne om ca en månad igen. Det känns oerhört skönt att ha fått bättre insikt i hur han egentligen mår, och det känns oerhört skönt att han är så mycket bättre än när vi började, OCH att jag förstår att han inte klarar för hårt jobb! Bea var ändå väldigt positiv till hur han utvecklats under den här tiden. Jag känner ju sjäv att det blivit bättre men ändå... det finns alltid plats för funderingar. Men nu inser jag att det kommer att ta lååång tid innan detta är så bra det bara kan. Men målet "FRISK HÄST" känns trots allt liiite närmare  !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 me...

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards