Direktlänk till inlägg 4 juni 2014

Modifieringar

Av Louise Backman - 4 juni 2014 21:58

När saker inte fungerar optimalt måste man hela tiden modifiera... det känns som om det är just det jag håller på med heela tiden... Modifieringar!! Espaniolan har ju inte funkat riktigt 100 den senaste tiden, och jag har testat att ändra den lite i bomvidden, men det hjälpte inte. Så idag modifierade jag den lite mera, något smalare bomvidd och så flyttade jag panelerna (bossorna) så att dom sitter mera rakt och lite tätare framöver. Och se på tusan, det blev riktigt bra! Tror jag iallafall, men han gick riktigt trevligt, och var väldigt framåt om man uttrycker sig milt.


Igår bestämde Sören och jag att vi skulle rida ut en sväng idag. Det känns så roligt att ha någon som vill samma som jag, och fortfarande lite för spännande att ge sig ut på vägarna runt bygden utan sällskap. Det dyker upp lite av varje, och jag vill ju gärna ha det lite "safe" nuförtiden. Camilo kan naturligtvis inte vada genom meterhögt gräs utan att ta sig en tugga mellan varven. Det blir ganska jobbigt att hålla på och bråka med honom, så jag har nu kapitulerat och försöker glömma mina goda intentioner att aldrig låta honom äta med bettet i munnen. Inget annat än godiset jag ger då alltså. Men betänk att han går i en gräsfri hage, så frestelsen att smaka måste ju bara bli för stor när vi går och vadar i frodig grönska. Det märkliga är att han med flit tar sikte på hundloka... Har googlat för att försöka ta reda på varför han är sugen just på den, men hittar inget info om att det skulle vara bra för något särskilt. Men Camilo tycker tydligen att det är det han allra mest vill ha. Gräset kan han liksom låta bli, men hundlokan siktar han faktiskt in sig på med flit!


När vi kom tillbaka till gården gick vi in en sväng på ridbanan. Han var så himla pigg, att jag ville låta honom jobba lite mera i trav och galopp och liksom bli lite mera rastad. Det gick utan problem och vänstergaloppen var lika självklar som höger. Något bra är det nog ändå som händer med honom, och det märks nu att han mår aningens bättre och bättre för var dag.


Har kontakt med Joa om sadeln vi fastnade för i söndags, och om jag har världens tur så kanske kanske kanske det går att fixa en brun, annars så får det bli en svart så länge. Högst motvilligt, men nöden har ingen lag. Nästa fredag kommer Joa tillbaka och vi ska få testa den nyaste modellen med aningens rakare bom, och se om den är ännu mera optimal för honom. Mycket mycket spännande!!! Jag vill verkligen ha en bomsadel som fungerar för oss båda. Det känns bäst att ha två olika sadlar att byta emellan och han gick så himla bra i den Lippon, samtidigt som jag kände mig ovanligt bekväm (trots knästöd, men dom kan man ta bort om man vill!)... Något man inte blivit speciellt bortskämd med precis.


Det känns så bra att alla mina modifieringar av vår vardag, stallplats, mat, behandlingar osv... äntligen börjar visa sig verka ha en positiv effekt. På fredag kommer förhoppningsvis Karin till oss, och då får vi säkerligen modifiera våran träning oxå!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 me...

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards