Direktlänk till inlägg 1 juni 2014

Sadelprovning

Av Louise Backman - 1 juni 2014 20:15

Äääntligen!!! Idag var det dags för sadelprovning, och Joa sadelkonsult kom till bara Camilo och mig med bilen helt proppfull av sadlar. Vi hade under en lång och gedigen telefonkonferens, konstaterat att det (trots mina tvivel) nog ändå fanns några intressanta sadlar som jag skulle kunna pröva. Men även när hon radat upp ca 12 st sadlar i ridhuset, så var jag ändå inte allt för hoppfull om att det skulle vara någon som passade oss båda. Vis av tidigare erfarenheter. Jag har ju mina anatomiska behov, och Camilo har sina. Det har varit mer än tydligt att han visat mig vad som fungerar och inte i sadelväg, och nu inser jag tyvärr att den Espaniolan jag har visserligen fungerar, men inte så bra som ett par av sadlarna vi prövade idag. Tänk vilken skillnad att få upptäcka att han har fungerande galopp, och visst kan jobba jättefint genom hela kroppen.


Lika tydligt var det när det INTE fungerade, och han visade med all tydlighet med ett par av sadlarna att: "DENHÄRKANDUFETGLÖMMAATTJAGKANRÖRAMIGI"!!!! Då var det bara att plocka av och byta. Några av dom han gillade kunde jag tyvärr inte känna mig bekväm i, eller så kom jag i bakvikt/ur balans osv. Men så till slut, när vi nästan gett upp, så testade vi (trots att den inte verkade helt rätt) en Lippo Azzario.... och då....... HEMMA!!! ÄÄÄNTLigen!!! Den blev bortvald i första provningen, eftersom den var aningen för mycket svängd i bommen för honom. Den glappade lite i bakvalvet, vilket ju inte är önskvärt. Men Lippo kommer med en ny variant av denna sadel, som är lite rakare i bommen. Joa tyckte att jag skulle testa den ändå, om inte annat för att veta om jag kunde sitta i den. Isf kunde ju den nya varianten vara av intresse när den kommer om ca 6-7 veckor. Men det dröjde bara en liten stund innan vi alla tre kunde konstatera att denna sadel gillade vi allihop. Camilo travade stort och glatt, fattade en vänstergalopp som jag knappt aldrig upplevt tidigare, den var t.o.m bättre än höger. Joa sa att han satte under sig bakbenet nästan en halvmeter längre under sig!!! Helt plötsligt fick jag en häst med härlig galopp och en känsla av riktig gångartshäst!!! "Inerna" strömmade till och jag blev helt "hög"!!!


MEN, det måste ju alltid finnas ett smolk i glädjebägaren... den finns just nu bara i svart, och Joa sa att det blivit en sådan stor efterfrågan på dom, att det skulle bli svårt att få fram en brun. Men skam den som ger sig... jag vill ha en brun med rakare bom, så då får jag väl vänta då. Och förresten så kommer inte den nya modellen förrän v 29, så jag kanske inte kommer att få någon ny sadel förrän till slutet av sommaren eller kanske i höst... Tyyypiskt, men den som väntar på något gott...


Så tills dess får jag väl bara drömma om hur bra det kan bli, och fortsätta jobba på att han ska bli frisk i magen. Det blev ju en ganska lång dag i ridhuset även om han fick vila mellan gångerna, hoppas dock att det inte blev för mycket för honom ändå trots allt. Jag är lite skraj för att han ska få träningsvärk, eftersom han har svårt att bli av med mjölksyran i musklerna. Imorgon får vi ta det lite lugnare, och om vi har tur så kanske det finns någon som vill rida ut en sväng med oss... Eller så får vi testa ensamma...

Jag är så himla glad över hur bra han skötte sig och gick idag, min duktiga fina kille! Det var sååå   nice! Och roligt att träffa Joa sadelkonsult (Johanna Spets).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 me...

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards