Direktlänk till inlägg 15 juli 2014

Borta bra men hemma ÄGER!!!!

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 meter bort. Inte blev det heller något besök i en hästaffär ens, det ligger inte sådana i varje småstad direkt, och i övrigt fanns det varken tid eller intresse (hos någon annan än mig dårå) så det blev ju billigt... MEN, man kan ju alltid "ta skadan igen", för snart är det dels dags för ARena 2014 och då verkar det finnas ett och annat som man kan vilja ha...


Snart är det dessutom dags för den nya sadeln att komma, och jag hoppas hoppas hoppas att den ska kännas lika bra som den gjorde när vi provred. Min Star Trekk Dressage är nu såld, och då blir det ju ett bidrag till den nya. Klurar fortfarande på om jag ska köpa en ny gjord som är svart till den nya (tyvärr svarta   ) sadeln, men jag tror att jag skippar det. Antingen letar jag väl upp en gammal svart om det skulle komma någon känslig individ på besök, eller så använder jag den gamla tills det finns en brun sadel att köpa. Det är kanske bra ändå att hinna få rida in sig på en sådan här modell av vanlig dressyrsadel, innan jag beställer en brun. Det är ju alltid lättare att sälja en svart om den inte skulle visa sig fungera, men det är bara i mina mörkaste stunder jag tänker så.


Hursomhelst har jag alltså varit borta från min älskade Camilo i en hel vecka!!! Det hade naturligtvis gått jättebra, och skötsel och lite motion fick han helt enl ök. Men det är ändå jobbigt att vara borta så länge. Den största skillnaden för mig, var dock att denna gång hade jag inte någon ångest över huvud taget. Tänka sig!!! Varken innan jag åkte eller under tiden. Det var ett heelt nytt fenomen, och beror absolut på att jag känner mig helt trygg med hur det funkar på Kullinge. Igår var jag ju helt klart nyfiken på hur han skulle kännas efter att jag inte ridit på en hel vecka. Men han var sig väldigt lik. Både på gott och ont. Innan jag åkte var det väldigt trögt med vänstergaloppen.... IGEN... suck och stön, och det var tyvärr likadant igår, fast efter lite dryftande med Sussie, så bestämde jag mig för en ny strategi.


Så nu har jag återigen bestämt mig för att rida på mera framåt. Och det visade sig igår att det fungerade ganska bra. Han behöver mera framåt och mera upptempo... kondis helt enkelt. Det är visserligen lite trögare nu när det är så varmt, speciellt inne i ridhuset, men det funkar bra ändå. Han jobbar på lite mera och lite bättre idag än igår, och jag hoppas att det ska bli lika bra som det varit förut att jobba honom så. Vi varvar med ST-jobb på volten oxå. Han är helt klart mjukare i vänster sida, men det krävs att jag verkligen håller koll på min sits, om den är fel blir det inte bra.


Det känns iallafall bra. Igår blev det förutom ridpasset lite miljöträning när stallet skulle vattnas medan vi red. Efteråt hade jag preppat min transport som stått där sedan jag körde dit halmen för ett tag sendan. Ville passa på att lastträna innan jag skulle köra hem den igen. Det gick jättebra, lite tveksam först, men sen gick han in säkert 20 gånger... skönt. Men så är det ju alltid mycket mycket enklare när man inte ska iväg på riktigt. Efter ridningen var han svettig under sadeln, så då blev det ett besök i spolspiltan. Han har ju blivit tvättad förut, men det är ett steppande fram och tillbaka när han blir spolad. Men, igår stod han still längre stunder, och jag passade minsann på att förstärka det med en morotsbit. Snacka om effektivt!!!! Idag stod han helt still under hela tiden jag spolade honom, sen flyttade han och så var han lika duktig från andra sidan oxå. Så kul! Det funkar!!!


Jag kan verkligen inte begripa hur folk kan vilja resa och vara borta hela tiden, för mig är det få saker som går upp emot att vara ledig hemma.... oavsett årstid och väder!!!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Av Louise Backman - 9 juni 2014 23:07

Nu har vi snart "bott" på Kullinge i en månad! Tiden har gått jättefort, och jag börar så smått känna att jag hittat in i rutinerna. Men det kommer nog att dröja länge innan jag slutar irra runt och göra lite här och lite där. Det är hela tiden något...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards