Direktlänk till inlägg 26 maj 2014

"Sanningens minut"...

Av Louise Backman - 26 maj 2014 23:12

... eller kanske snarare 20 minuter. För det var ungefär så länge som dagens ridpass varade. Jag hade bara lite tid för ridning idag, eftersom en inbokad kund skulle komma tidig kväll. Men jag bara måååssste se om det blivit någon skillnad efter behandlingen som han fick igår. Bara för att kolla extra så blev det paden och enbart kapsonen på.


Började med att gå några varv ST, och han spårade klockrent!!!! Tror inte att han gjort det på samma perfekta sätt någonsin förut! Sen hoppade jag upp och skrittade bara runt litegrann. Vi hade sällskap av Sussie och Utopia i ridhuset, så vi höll oss på vår halva i det nyvattnade ridhuset (alltså, jag bara njuuuter av detta!!!!). Jag la ingen press på honom att gå i någon som helst form, utan han fick komma igång som han ville. Lite trav som funkade bra, och sen en galoppfattning till höger som gick som vanligt bra... och sen... testet... vänster fattning som han tog direkt utan något som helst motstånd!!!! Har inte hänt sedan före jag överanträngde honom på utebanan. Men han var nog lika chockad som jag, för sen blev det höger som han brukar bjuda på, när han visar att han vill, men inte kan vänster. Då tänkte jag att ok, vi travar lite istället... men DÅ, vill pålleälsklingen visa att han visst kan galoppera i vänster. Han fattade klockrent utan att jag ens bad honom... en, två, tre gånger, och jag berömde honom jättemycket.


Då blev jag så himla nöjd och glad, och nästan rörd över resultatet av behandlingen, så jag bestämde mig för att avsluta med lite trav. Men det tyckte Camilo var dötrist, för nu hade poletten trillat ner, BIGTIME, OCH DET GICK INTE ATT FÅ HONOM ATT GÖRA ANNAT ÄN ATT GALOPPERA VÄNSTERGALOPP!!!! Jag skrattade högt, han kunde inte längre trava, det blev vänstergalopp så fort jag öht tog tyglarna... jag fortsatte skratta, och han fortsatte galoppera... Tänk att jag älskar denna häst så otroligt mycket!!!!


Nu är jag väl medveten om att jag förstärkt detta beteende nästan lite för mycket, men det ger jag tusan i just nu. Jag är bara så otroooligt lycklig över att behandlingen bevisligen fungerar så bra! Att det finns hjälp att få! Att han är så villig att göra det jag ber om! Och att vi fått förutsättningar som fungerar för oss båda. Äntligen!!


Nu ska jag verkligen tänka igenom hur mycket och vad vi ska göra, så att det blir en bra nivå som vi kan hålla oss på. Utan för stora bakslag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 me...

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards