Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Insikter

Av Louise Backman - 27 februari 2014 22:26

Visst är det kul när saker och ting går bra! Men egentligen borde man ju bli ännu gladare när det inte går bra, för då är man på randen av att lära sig något nytt. Något nytt som man faktiskt behöver FÖRSTÅ, för att kunna skapa sitt eget medvetna paradigmskifte! Som t.ex att även den lille filuren Camilo har sin egen agenda, och attityd, som han döljer väldigt väl under sin väna yta. Men idag kära vänner, insåg jag liiite mera om vad som rör sig, eller kanske ännu hellre, INTE rör sig där under pannluggen.


Min vän och hästvärldsexploratörskollega Karin, har just upptäckt Parelli. Därför har vi de senaste dagarna försökt nosa lite mera på vad den gode Parelligurun har att erbjuda inom sin "ism". Några idéer har man ju snappat upp under tidens gång sedan tidigare, men riktigt insatt har jag aldrig försökt att bli. Men, det är ganska dumt att dissa saker som man inte vet något om, och som alltid förstår man efteråt att det är rädsla (oftast för att vara otrogen sin tidigare "ism", eller någon annan) som gör att man avhåller sig från att ta reda på mera. Jag har inga direkta problem med Camilo, men det finns detaljer i hanteringen och arbetet med honom, som gör att jag förstår att det är något som jag inte förstår... s.a.s


Det var så himla kul, för med bara några få av mina nya insikter, så kunde jag få ut såå mycket mera av vårt pass ikväll. Och dessutom lärde jag mig den oerhörda vikten av maghållnigen (fast det kom jag liksom på själv av bara farten)! Det är där som attityden sitter. Det är den hållnigen som skapar mig (talar bara av min egen erfarenhet här) som kroppskommunikatör. Sen kommer det ju till en himla massa annat med resten av kroppen, SINNET (!!!!!!) och blicken. Men det är i magens hållning sinnet uttrycks! Sen insåg jag vikten av att inte bara flytta bogen, utan HUR man flyttar BOGEN, och alltså inte viker undan en hals eller flyttar sig framåt, bakåt eller runt... Skillnad!!! Jag är lite hög på hela grejjen, och efter att ha gjort ett mera renodlat ST och longeringspass, med avslutande bommar med hjälp av några nya nycklar, så känner jag mig oerhört nöjd och förväntansfull inför att få fortsätta lära mig mera...


Det är "problemet" som blir fröet till kunskap och förändring!! Tillsammans med hästar finns det oändligt många frön ha ha ha  ....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Backman - 15 juli 2014 21:26

Nu är vi äntligen äntligen hemma igen! Peter och jag har varit på en tripp till Spanien förra veckan. Vi hade det sååå bra sååå, och visst var det jättemysigt på en massa vis... men inte en endaste hästig aktivitet, den enda jag såg var säkert 200 me...

Av Louise Backman - 30 juni 2014 23:14

Det är böjningen som gör det! Vaddå... Jo, det är böjningen som får hästen att arbeta mer korrekt. Och nu har vi ökat jobbet med böjningen lite, och då känns det faktiskt som om det händer något nyttigt igen. Något som vi båda behöver känna. Det är l...

Av Louise Backman - 27 juni 2014 20:59

Den senaste tiden... eller förresten, det senaste året, har gått fruktansvärt fort!!! I mitt huvud är det fortfarande bara i början av maj, och vädret hjälper ju till att hålla sommarkänslan borta. Den vill visst inte starta än, sommaren.   Men s...

Av Louise Backman - 16 juni 2014 22:10

Jag upphör aldrig att förvånas över hur olika det kan kännas att rida, beroende på hur det varit dagen eller dagarna innan. Och vad som påverkar detta har jag fortfarande inte klurat klart på. Senast jag skrev här hade vi ridit ut och avslutat med et...

Av Louise Backman - 13 juni 2014 08:49

För dom allra flesta som har häst, är möjligheten att rida ut ganska viktig. Visst är det heelt underbart att ha tillgång till ridhus och ridbana, men självklart vill man även ha tillgång till bra ridvägar ute. Jag har ju inte varit den som ridit ut ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards